Egzotyczny rok dla uczniów ZSZ w Braniewie [ZDJĘCIA]

2019-07-01 10:01:33(ost. akt: 2019-07-01 10:06:08)

Autor zdjęcia: Archiwum szkoły

Tropikalny klimat, słoneczne wybrzeża, piaszczyste plaże, egzotyczne rośliny i zwierzęta, niespotykane potrawy to tylko nieliczne atrakcje, jakie czekały na młodzież oraz opiekunów Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Liszewskiego w roku 2018/2019.
Dzięki kolejnemu projektowi: „Buenos Dias — odkrywamy nowe horyzonty” Program Operacyjny wiedza Edukacja Rozwój młodzież z Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Liszewskiego w Braniewie miała okazję wyjechać do Hiszpanii, aby podjąć praktyki u zagranicznych przedsiębiorców. To właśnie dzięki praktykom zagranicznym młodzież rozwinęła swoje kompetencje zawodowe, personalne i społeczne, a także podszkoliła 2 języki obce w praktyce: hiszpański i angielski.

Niewątpliwie młodzież powróciła z praktyk odmieniona. Kiedy wyjeżdżała, czuło się w ich zachowaniu niepewność, wahanie, a nawet strach. Po tygodniu obcowania z inną kulturą można było zaobserwować pozytywną metamorfozę osób, które coraz pewniej zaczęły stąpać po obcym gruncie. Pewności dodawała im nauka języków obcych i przełamywanie barier w komunikowaniu się.

Wiedza zdobyta podczas zajęć projektowych w szkole została zgłębiona podczas 20-godzinnego kursu języka hiszpańskiego z native speakerami w Sewilli oraz w Ubedzie. Hiszpańskiego uczyli się nie tylko uczniowie, ale również nauczyciele z ZSZ, którzy wyjeżdżali z młodzieżą w charakterze osób towarzyszących.

„Nauka nowego języka okazała się dla mnie ogromnym wyzwaniem, w końcu zrozumiałam uczniów, którym ciężko przychodzi nauka języka w szkole. Po mobilnościach, obserwując ich postęp, jestem jeszcze bardziej przekonana, że języków należy uczyć się w ich naturalnym otoczeniu, dlatego dołożę wszelkich starań, żeby projekty międzynarodowe na Litwę, do Niemiec czy Hiszpanii mogły mieć swoją kontynuację w przyszłości” — mówi koordynator projektu, nauczyciel języka angielskiego Anna Sydor-Sokół.
Chociaż odbycie praktyk zagranicznych to cel główny projektu, nie sposób było nie zauważyć egzotyki, która im towarzyszyła.
Oprócz nauki języków, zdobywania kompetencji zawodowych u zagranicznych pracodawców, uczniowie mieli okazję skorzystać z egzotycznych dóbr malowniczej Andaluzji, których znakiem rozpoznawczym są plantacje oliwek, baseny w rezydencjach oraz egzotyczne miejsca.

Dzięki projektowi odbyły się wycieczki do Cordoby, Malagi na wybrzeże słońca Costa del Sol, wycieczka do Faro, turystycznego raju Portugalii, oraz egzotyczna wycieczka na Gibraltar, czyli brytyjskiego terytorium zamorskiego na południowym wybrzeżu Półwyspu Iberyjskiego, z którego rozciąga się widok na Afrykę. Egzotycznego charakteru tym miejscom nadawały fantastyczna pogoda, egzotyczna roślinność, drzewa palmowe, egzotyczne potrawy, a na Gibraltarze dodatkowo małpy z gatunku makak berberyjski, które są  jedyną żyjącą w stanie wolnym populacją małp na kontynencie europejskim.

Trzy ostatnie lata — okres 2016/2019, w tym egzotyczny rok hiszpański 2018/2019 — były latami niesamowicie intensywnymi, jeżeli chodzi o organizację wyjazdów zagranicznych w ZSZ. Przygotowanie 9 mobilności 2016/2019 do różnych krajów, w tym 5 mobilności w 2018/2019 to nie lada wyzwanie. We wrześniu 2018 odbyła się mobilność na Litwę w ramach projektu: „100 pieces, 100 stories” z Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży, następnie 3 mobilności do Hiszpanii w ramach: „Buenos Dias — odkrywamy nowe horyzonty” Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, które odbywały się w odstępach zaledwie kilkutygodniowych, obecnie młodzież ze Szkoły Branżowej przygotowuje się do mobilności w ramach projektu OHP: „Inwestycja w przyszłość gwarancją sukcesu” Erasmus+ .

Wyzwanie było o tyle większe, że dwa ogromne projekty międzynarodowe do Hiszpanii oraz do Niemiec realizowane były jednocześnie. W kwietniu 2018 odbywała się ostatnia z czterech mobilności do Niemiec, w grudniu 2018 kończyliśmy 2-letni projekt o nazwie: „Język i zawód kluczem do sukcesu”, a w międzyczasie odbywały się już mobilności na Litwę i do Hiszpanii.
Statystyki dotyczące budżetu oraz ilości uczestników pozwolą na zobrazowanie ogromu 2 najważniejszych projektów:

1. „Język i zawód kluczem do sukcesu”, budżet: 151.394,00 €, liczba uczestników: 63
2. „Buenos Dias — odkrywamy nowe horyzonty”, budżet: 145.614,00 €, liczba uczestników: 57
Łączny budżet obu projektów: 297.008,00 €, liczba uczestników: 120

W sumie dzięki obu projektom 120 uczniów wyjechało do Niemiec i Hiszpanii na miesięczne staże. 63 uczniów miało okazję odbyć staże w Niemczech dzięki programowi „Język i zawód kluczem do sukcesu”. Realizując projekt w Niemczech, zaczęliśmy realizować projekt: „Buenos Dias — odkrywamy nowe horyzonty” w Hiszpanii dla 57 uczniów oraz 6 opiekunów, a w międzyczasie realizowaliśmy również projekt na Litwie dzięki, któremu 13 uczestników oraz 2 opiekunów mogła spędzić tydzień w Kłajpedzie, obecnie młodzież ze Szkoły Branżowej przygotowuje się do pierwszej mobilności dla Szkoły Branżowej w Sewilli 16.06.2019-7.07.2019.

Pozytywnym aspektem analizy raportów uczestników z mobilności jest to, że 100% uczestników zwróciło się z prośbą do Agencji Narodowej o więcej projektów oraz więcej mobilności, większość z nich nie wspominała o wadach, a jeżeli takowe wystąpiły, to zostały one przyćmione niewątpliwymi zaletami projektów. Mając na uwadze zadowolenie uczniów, potwierdzane licznymi pytaniami o kolejne przedsięwzięcia zagraniczne, mam nadzieję, że ja ko koordynator nie spoczniemy na laurach.



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5