Potencjał Braniewa nareszcie dostrzeżony

2021-02-08 20:00:00(ost. akt: 2021-02-09 00:14:24)
Głównym celem planowanej inwestycji jest zwiększenie możliwości przewozu towarów z Braniewa i Obwodu Kaliningradzkiego do trójmiejskich portów. Studium wykonalności zadania sprawdzi też możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu w Elblągu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. — przypomnijmy — podpisały 17 grudnia ubiegłego roku umowę o wartości blisko 4 mln zł netto na opracowanie studium wykonalności dla przebudowy torów z Malborka do Braniewa i granicy kraju z Obwodem Kaliningradzkim.

— Linia kolejowa z Braniewa do Malborka jest ważnym korytarzem transportowym do portów w Gdańsku i Gdyni. Dostosowanie trasy przebiegającej przez województwo warmińsko-mazurskie do standardów europejskiej sieci kolejowej TEN-T przyczyni się do rozwoju ekologicznej, bezpiecznej i punktualnej kolei — mówił wówczas Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Studium wykonalności to kompleksowa analiza, która określić ma możliwości techniczne, szczegółowe rozwiązania, zakres niezbędnych praz oraz szacowane koszty inwestycji. Przeanalizowane mają być też warunki do przewozów towarowych oraz pasażerskich z prędkością do 160 km/h.

Wspomniane studium ma być podstawą szczegółowego planu projektu po 2023 roku i dotyczy przebudowy około 90-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 204 pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim, Braniewem, Bogaczewem a Malborkiem.
Plany zakładają budowę stacji Braniewo Towarowe, dostosowanej do potrzeb kontroli celnej, co usprawnić ma obsługę długich towarowych składów. — Efektem planowanej inwestycji będą lepsze warunki do przewozu towarów. Cięższe oraz dłuższe, pociągi zapewnią transport większej ilości ładunków — przekazuje PKP.
I doprecyzowuje: — Analizy obejmą również dobudowę dodatkowego toru pomiędzy Bogaczewem a Braniewem na długości ok. 40 km, co w efekcie pozwoli na jazdę po dwóch torach na całej trasie Malbork-Braniewo. Poprawi to przepustowość linii, dzięki czemu przejedzie więcej pociągów. Plany zakładają również możliwość elektryfikacji linii pomiędzy Bogaczewem a Braniewem, a to wpłynie na wzrost znaczenia kolei jako ekologicznego środka transportu towarów.
W ramach studium przeanalizowana ma zostać również możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu morskiego w Elblągu.
— Budowa łącznicy w okolicy Malborka pozwoli na sprawny przejazd pociągów z Iławy w kierunku Elbląga bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Budowa łącznicy w Bogaczewie może umożliwić jazdę z Braniewa i Chruściela do Olsztyna — wyjaśnia spółka.


To jeszcze nie wszystko.
Analizie poddana zostanie szerokotorowa linia kolejowa nr 217, łącząca Polskę z Obwodem Kaliningradzkim. Obecnie tor kończy się w Wielkim Wierznie (powiat braniewski, gm. Frombork). Studium sprawdzi możliwość wydłużenia jej do Bogaczewa lub Elbląga.
W planach związanych z realizacją inwestycji jest dostosowanie linii szerokotorowej do cięższych i dłuższych składów, co pozwolić ma na przewóz większej liczby towarów pomiędzy trójmiejskimi portami a Rosją.
Termin opracowania studium wykonalności projektu określono do pierwszego kwartału 2023 roku.

A jak planowaną inwestycję komentuje burmistrz Braniewa?
— Rozpocznę trochę aforystycznie — "nareszcie" dostrzeżony został potencjał Braniewa, jego możliwości oraz potrzeby gospodarcze. Od początku mojej pracy samorządowej podkreślam wagę gospodarczą miasta i gminy Braniewo, patrząc przez pryzmat sąsiedztwa z Obwodem Kaliningradzkim. Na naszych terenach zlokalizowane są dwa przejścia graniczne drogowe — jedno w Gronowie, drugie w Grzechotkach oraz przejście kolejowe w Braniewie. Zarówno w gminie Braniewo jak i w mieście funkcjonują terminale przeładunkowe z ogromnym potencjałem, który niestety ogranicza infrastruktura kolejowa, pamiętająca ostatnie duże inwestycje z lat 70. — odpowiada Tomasz Sielicki.

— Dzisiaj logistyka jest jednym z filarów handlu i właśnie o handlu należy rozmawiać, planując rozwój Braniewa. Jak świat światem, wokół granicy w każdym państwie rozwijają się różne dziedziny tej działalności. Terminale zlokalizowane wokół Braniewa zwiększają swoje moce przeładunkowe, inwestują w infrastrukturę, podnoszą jakość usług w celu optymalizacji składowania coraz większej gamy wolumenu. Natomiast mała ilość torów, czyli ograniczona przepustowość, sprawia kłopoty logistyczne przy obsłudze pociągów towarowych — zauważa burmistrz.
I zaznacza: — Z całą pewnością popieram ten kierunek rozwoju gospodarczego Braniewa i kraju. Jeszcze jako wójt gminy zaangażowałem się w opracowanie koncepcji stacji Braniewo Towarowe. Ta inwestycja poprawi również standardy pracy służb granicznych, które czuwają nad jakością wprowadzanych do Polski towarów. Dlatego podkreślę, że zadbać powinniśmy o infrastrukturę, ale nie możemy zapomnieć o handlu w obu kierunkach. To już decyzje na wyższym szczeblu, natomiast nie pozostańmy tylko klientami. Gospodarka w Polsce jest bardzo rozwinięta, a Rosjanie z chęcią kupują polskie produkty ze względu na ich jakość i dobrą cenę. Przy pracach nad dokumentacją związaną z przebudową linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork-Braniewo, wspomina się także o przewozach pasażerskich, co mnie bardzo cieszy, bo w obecnym czasie jest to coś, czego w Braniewie brakuje.

Tomasz Sielicki informuje, że wspólnie ze Starostą Braniewskim i Wójtem Gminy Braniewo prowadzi z Ministrem Infrastruktury rozmowy dotyczące z budowy obwodnicy Braniewa.

— Od wielu lat mówi się o budowie terminalu multimodalnego w Braniewie. Wiele warunków, mających wpływ na podjęcie tej decyzji zostało już spełnionych. Udało się znacząco poprawić infrastrukturę drogową wokół Braniewa, komunikującą drogi krajowe z granicą państwa. Do wypełnienia całości oczekiwań i wymogów unijnych, potrzebna jest budowa obwodnicy. Jednakże nieodzownym jest także budowa nowoczesnych rozwiązań kolejowych, które pozwolą spełnić wszystkie warunki, aby zostać największym suchym portem na granicy z Rosją. Wstępnie ustaliliśmy, że w roku 2018 do budżetu państwa wpłynęło z podatku akcyzowego circa 80 mln zł za towary, jakie wjechały do Polski przez naszą stację. Są to wystarczające argumenty dla rządzących, aby pochylić się nad inwestowaniem wokół Braniewa. Zawsze wspierałem i wspieram, każdą inwestycję mającą wpływ na rozwój naszego miasta i zwiększanie aktywów naszych przedsiębiorców — przyznaje pan burmistrz.

Tomasz Sielicki zaprasza mieszkańców Braniewa i okolic do aktywnego udziału w konsultacjach na temat planowanej inwestycji.


Konsultacje społeczne:
15 lutego 2021 o godzinie 18:00
Link do spotkania.

7 lutego 2021 o godzinie 13:00
Link do spotkania.

17 lutego 2021 o godzinie 17:00
Link do spotkania.



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5